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ウェブカメラを使ったTV電話式レッスン

What's cam?

According to a dictionary I have, cam means 'a part on a wheel that sticks out and changes the CIRCULAR movement of the wheel into up-and-down or backwards-and-forwards movement (OALD 7th edition)'. But I think the following cam just stands for 'web camera'.

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The other day, we got a BCC950 ConferenceCam made by Logicool to use it with Skype app for our music lessons. It is standing by the right side of the monitor on the desk in this photo.

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Even if a student cannot come to the lesson room due to the storm or the like, we will be able to offer him/her the lesson through Skype.

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 BCC950 Conferncecam has 180° pan and 55° tilt, that's why we can use it putting on a high or low place to film well playing not only the piano but other instruments such as violin and guitar as well. 

 

As for the theory class students, I've been thinking it is a waste of money for them that they need to spend so long time alone to solve problems in harmony by themselves during every lesson. 

I expect Skype to stop wasting time and reduce students' frustration. For instance, once the students finished solving some harmony problems first, they call me or another instructor with Skype and get us to check their solutions, and after being pointed out their mistakes, they hang up Skype to correct mistakes spending more time; then they call us again with Skype if they finished solving problems anew. In the way like this, the students will certainly have enough time to meet problems without worrying about wasting money.

Let me know if you want to try taking a theory lesson in this style. I will offer some lessons for free for a while using Skype, regarding them as just experiments toward the next stage.

 

ko-ito2016@outlook.jp

 

 

今のところ、100%の生徒が教室まで通ってくれるか、私が生徒宅に出張するかの形でレッスンしていますから、写真ではモニターの右横や上に置いてみた、このロジクールBCC950 ConferenceCam というウェブカメラはレッスンには用いていないですね。残念。

台風で教室まで来られない時とか、遠隔地にいて教室まで通えない方にはSkypeなどのアプリを使ってTV電話式レッスンをするのもよいと思います。しかし音楽のレッスンですから通話者双方でそれなりのネット環境と撮影機器が整っていないとレッスンが成立するに足る良い音・良い画像が送れないようです。ご興味のある方はメールでご質問ください。ピアノだけでなく、ヴァイオリン、ギター、フルートなどのレッスンができる余地が室内にあります。

ところで、作曲や音楽理論をレッスンしていていつも思うことは、レッスン中に生徒が自分で考えるために使う時間がどうしても長くなるので、例えば和声の課題を解く場合、1時間かけて1~2題しか解けないこともあり、それは生徒からすればちょっとお金がもったいないのでは、ということです。ですから、教室に出向かないで、自宅である課題が解けたらSkypeして先生に見てもらって、訂正すべきところやその方法をモニター画面上に譜面やピアノを映し出して教えてもらい、一旦、Skypeを閉じて、訂正が終わったらまたSkypeで連絡する、なんてレッスン形態がいいかもしれないです。ちょっとやってみたい人は連絡ください。初めは、実験という意味で、無料でレッスンいたします。

 

 

ko-ito2016@outlook.jp

 

 

井藤 好